+ A - تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ کد مطلب: 150882
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
 
تلویزیون در عصر دیجیتال

در سال‌های اخیر شاهد کاهش مشاهده تلویزیون سنتی و رشد سریع در تماشای برخط (آنلاین) ویدئو از طریق وب‌سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، خدمات ویدئوی درخواستی (video on demand) و یکپارچه‌سازی ویدئو در سایت‌های رسانه اجتماعی بوده‌ایم. تلویزیون همچنان رسانه مهمی است و تا سال‌های متمادی مهم باقی خواهند ماند؛ ولی برخلاف نیمه دوم قرن بیستم، دیگر رسانه غالب نخواهد بود. مشاهده تلویزیون در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا از سال 2012 به این طرف به‌طور میانگین سه تا چهار درصد در سال کاهش یافته ‌است. اگر این کاهش را با کاهش مطالعه روزنامه‌های کاغذی از سال 2000 به بعد مقایسه کنیم، منجر به کاهش کلی معادل با 25 تا 30 درصد خواهد شد. میانگین سنی مخاطب بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی هم‌اکنون بالاتر از میانگین سن مخاطبان روزنامه‌‌های کاغذی است. کاهش در آمار تماشاچیان تلویزیون به‌طور کلی و اخبار به‌طور خاص، نشان‌دهنده‌ این حقیقت است که تلویزیون به سرعت درحال از دست دادن ارتباط با بیشتر جمعیت است. دلیلی ندارد که باور داشته باشیم نسلی که با دیجیتال، خدمات درخواستی و ویدئوی سیار (موبایل) بزرگ شده و از آن لذت می‌برد، برنامه‌های زمان‌بندی‌شده زنده و خطی را تنها از یک وسیله ترجیح بدهد، تنها به این خاطر که سنش بالاتر رفته است.

این مساله پرسش‌های بیشتری را درباره نقش اخبار تلویزیون در بسیاری از کشورها ظرف 60 سال گذشته برمی‌انگیزد. اخبار تلویزیون همچنان منبعی مهم و پراستفاده برای اطلاع از خبر است و تا سال‌های آینده به این منوال باقی خواهند ماند، ولی اگر تهیه‌کنندگان تلویزیون نسبت به این کاهش تماشاچی و افزایش ویدئوی برخط ـ به‌ویژه مشاهده سیار، توزیع شده و درخواستی ـ واکنش نشان ندهند، دچار مخاطره خواهند شد. پیامدهای تغییراتی که اشاره شد، بلافاصله احساس نخواهند شد؛ بلکه به زمانی چند ساله احتیاج است. اما اگر تهیه‌کنندگان خبر بخواهند تا از نو خود را اختراع و مخاطبانی را شناسایی کنند که رسانه‌های دیجیتال را به تلویزیون ترجیح دهند، چالش‌ها باید همین الان شناسایی و بلافاصله به آنها عمل شوند. بسیاری از سازمان‌های خبری، شامل شرکت‌های خبری و روزنامه‌های بزرگ، درحال تجربه انواع مختلفی از اخبار برخط و شبهه تلویزیونی هستند تا به مخاطب ـ خصوصا افراد جوان ـ ‌دست پیدا کنند.

برخی نقش‌آفرینان جدید، برجسته‌ترین تهیه‌کنندگان ویدئوی درخواستی مانند نت‌فلیکس و آمازون و زیرساخت‌هایی مانند فیسبوک و یوتیوب، در حال رهبری این جنبش به سمت اینترنت مجهز به ویدئو هستند؛ درحالی که با ظهور تجارب برجسته‌ای نظیر کلیپ‌های کوتاه‌تر، محتوای عمیق‌تر و حالت‌های مختلفی از توزیع، هنوز کسی نسخه مناسب برای اخبار ویدئویی برخط یا اخبار تلویزیون اینترنتی (IPTV) را پیدا نکرده ‌است. هیچ‌کدام از زیرساخت‌ها و خدمات درخواستی که پیشتاز قلمروی ویدئوی برخط هستند، بر اخبار تمرکز نکرده‌اند. این حقیقت که هیچ‌کس دستورالعمل تهیه اخبار برخط را در این محیط در حال تغییر سریع پیدا نکرده ‌است، چیزی از ارزش سازگاری با آن کم نمی‌کند. تهیه‌کنندگان اخبار با نقاط قوت زیادی این‌ گذار را تجربه می‌کنند، ازجمله برند (نشان)‌های تجاری شناخته‌شده، استعداد خلاقانه و بایگانی غنی‌ای از محتوای با کیفیت، اما در معرض خطر محدودیت توسط شهرت و فرهنگ سازمان‌شان نیز قرار دارند. تهیه‌کنندگان اخبار تلویزیون که می‌خواهند به مخاطبان جوان‌تر دست پیدا کنند، ‌با این محیط سازگاری پیدا کرده، ‌و مطرح باقی می‌مانند. بنابراین لازم است به سرمایه‌گذاری در نوآوری و کسب تجربه ادامه دهند و می‌توانند بیشتر از رفتارهایی بیاموزند که نوآوری در اخبار دیجیتال را مقدور می‌کند.


منبع: روزنامه فرهیختگان
نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
صندلی جاکفشی ایکیا ایران
0.2706