+ A - تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۶ کد مطلب: 151480
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پاسخ داد
وام؛ بهترین ابزار برای افزایش قدرت خرید
وام؛ بهترین ابزار برای افزایش قدرت خرید

فرهیختگان آنلاین: پرداخت تسهیلات یکی از ابزارهایی است که در دو سه سال اخیر بیش از گذشته در برنامه کاری دولت قرار گرفته تا هم قدرت خرید مردم افزایش یابد و هم بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله مسکن و خودرو از رکود خارج شوند؛ برای همین هم در دولت یازدهم وام‌های 80 و 160 میلیونی مسکن و وام‌ 25 میلیونی خرید خودرو پرداخت شد تا به نوعی تقاضا تحریک شود.

 این نوع وام‌ها هر چند دربخش خودرو بیش از سایر بخش‌‌ها موثر واقع شد و خودروهای موجود در انبار خودروسازی‌ها را خالی کرده، اما دربخش مسکن هنوز گره‌گشا نبوده است. با این حال، کارشناسان تاکید دارند که این نوع وام‌ها بدون محدودیت شبکه بانکی باشد و تمامی گروه‌ها را دربرگیرد. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو دراین‌باره به «فرهیختگان» می‌گوید که ارائه تسهیلات یکی از عوامل گسترش و توسعه صنایع از جمله مسکن و خودرو محسوب می‌شود اما باید محدودیت‌های موجود برطرف شود. او همچنین با تاکید براینکه این نوع تسهیلات یک الزام برای کالاهای گران‌قیمتی چون مسکن و خودرو است، اضافه می‌‌کند که این گونه وام‌ها موجب می‌شود رشد تقاضا به‌شدت افزایش یابد و درنهایت قدرت خرید مردم بالا برود.
 
پرداخت تسهیلاتی چون وام یکی از سیاست‌هایی است که در تمامی کشورها از جمله ایران عملیاتی می‌شود. این وام‌ها معمولا برای خرید کالاهایی چون مسکن، خودرو و کالا با هدف افزایش قدرت خرید مردم پرداخت می‌شود. اما طبق گفته‌های برخی از کارشناسان این وام‌ها نتوانسته آن‌طور که باید و شاید در اقتصاد و بخش‌های مربوطه موثر واقع شود. با این توضیحات ارزیابی شما از ارائه انواع تسهیلات از جمله وام خودرو چیست؟ آیا این تسهیلات می‌‌تواند درجهت حمایت از صنایع مختلف کشور باشد؟
ارائه تسهیلات از جمله وام در دنیا روال است. معمولا با توجه به موقعیت شغلی و درآمدی افراد، بخشی از درآمد آینده به شبکه بانکی پیش‌فروش می‌شود و با هزینه‌ای که برای شبکه بانکی ایجاد می‌شود و سودی که دریافت می‌کنند، ارزش آتی برای این شبکه نیز تضمین می‌شود. حال این‌گونه تسهیلات برای توسعه همه صنایع از مسکن و خودرو گرفته تا لوازم خانگی می‌تواند موثر واقع شود که عمدتا یا به سازما‌ن‌ها یا افراد پرداخت می‌شود. به بیانی دیگر ارائه این تسهیلات یکی از عوامل گسترش و توسعه صنایع محسوب می‌شود.

اظهارات شما از تاثیرات تسهیلاتی چون وام در حالی است که در گذشته از چنین راهکارهایی استفاده نمی‌شد اما امروز این نوع وام‌ها گسترش پیدا کرده است. از نگاه شما علت چیست و چرا استفاده از این نوع تسهیلات بیش از گذشته رواج یافته است؟
تا قبل از دهه 80 میلادی که فروش اقساطی کالا با نرخ تسهیلات بالا بود، این نوع وام‌ها باب نبود و مردم سرمایه‌های خود را کم‌کم جمع می‌کردند و درنهایت کالای مورد نظر را خریداری می‌کردند اما بعد از آن با شکل‌‌گیری سیستم نوین مالی، اعطای تسهیلات به مشتریان هم صنایع را توسعه بخشید و هم حجم بازارها را گسترش داد. همچنین این‌گونه وام‌ها موجب شد تقاضا به‌شدت افزایش یابد. در واقع این نوع تسهیلات یک الزام برای کالاهای گران‌قیمتی چون مسکن و خودرو است.  

برای خرید کالاهایی چون لوازم خانگی چطور؟ به نظر شما پرداخت تسهیلات به این بخش در شرایط رکودی می‌تواند موثر واقع شود یا اینکه بیشتر برای کالاهای لوکس کاربرد دارد؟
برای خرید کالا دو شیوه وجود دارد؛ در شیوه اول پول‌ها اندک‌اندک جمع می‌شود و یک‌جا به تولیدکننده کالا تحویل داده می‌شود و کالای موردنظر دریافت می‌شود اما در شیوه دوم کالا در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و پول به صورت خردخرد در اختیار تولیدکننده کالا قرار می‌گیرد. حسن شیوه دوم در این است که تقاضا را افزایش می‌دهد و شیوه مناسبی برای متقاضیان است. درواقع هرچه شرایط بهتر باشد قدرت خرید بهتری را هم پوشش می‌دهد و می‌تواند بخش‌‌های تولیدی را از رکود خارج کند و به نوعی محرکی برای رونق بخش تولید باشد.

شما گفتید که پرداخت این نوع وام‌ها می‌‌تواند قدرت خرید را افزایش دهد و بخش‌های مختلف از جمله تولید را از رکود خارج کند. پس چرا این وام‌ها تاکنون نتوانسته موثر واقع شود؟
متاسفانه شبکه بانکی درایران به صورت سنتی و کم‌سواد با تامین منابع برخورد می‌کند؛ درهیچ کجای دنیا وثیقه فیزیکی برای پرداخت وام گذاشته نمی‌شود اما در ایران این اتفاق مشهود است. میزان تعهد و درآمد افراد در شبکه بانکی مشخص است و شبکه بانکی با توجه به این موارد می‌تواند تسهیلات را دراختیار متقاضی قرار دهد اما درایران شبکه بانکی به چنین بلوغی نرسیده است و شفافیت وجود ندارد در نتیجه در جهت وثیقه فیزیکی حرکت می‌کنند و همین موضوع چالش‌هایی را به‌دنبال دارد.

برای اینکه قدرت خرید مردم افزایش یابد پرداخت این وام‌ها کفایت می‌کند یا اینکه راه دیگری هم وجود دارد؟
برای اینکه مشکل قدرت خرید مردم برطرف شود باید تسهیلات داده شود حال اگر در هر بازاری این وام به دست مشتری نرسد اثری ندارد. به‌عنوان مثال در بازار خودرو اگر تسهیلات به دست مردم نرسد خودروها انبار می‌شود و فایده‌ای هم ندارد. بنابراین پرداخت تسهیلات از جمله راهکارهای مفیدی است که می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد اما باید محدودیت‌های شبکه بانکی برداشته شود و میزان این وام‌ها به‌گونه‌ای باشد که هم دامنه بیشتری از افراد را در برگیرد و هم تقاضا را تحریک کند، دراین صورت می‌توان شاهد اتفاقات مثبتی در اقتصاد بود.

نویسنده : ارمغان جوادنیا
نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
www.parsebazar.com
0.2372