+ A - تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳ کد مطلب: 151485
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
 
نگاهی به رمان «دیوار آتش» نگران باشیم
نگاهی به رمان «دیوار آتش» نگران باشیم

نویسنده : لاله زارع داستان‌نویس

کارآگاه والندر معروف در رمان «دیوار آتش» سر از جنایتی سازمان‌یافته در دنیای مجازی درآورده است. دو قتل کاملا بی‌ربط به هم اتفاق افتاده است که به‌تدریج معلوم می‌شود کاملا به هم مرتبط هستند و ‌انگیزه‌ای غیرقابل‌باور دارند! مانکل با علم به این موضوع که خوانندگان رمان‌هایش قشرهای مختلفی را دربرمی‌گیرند، از طریق طرح موضوعات پیچیده در قالب‌ مثال‌های ساده با زیرکی از درگیرشدن در مباحث پیچیده کامپیوتری احتراز کرده است. اما این تنها مزیت طرح مسائل پیچیده به شکل ساده‌اش نیست بلکه مانکل، کورت والندر را به عنوان کارآگاهی از نسل قدیم در مواجهه با دنیای مدرن در مرکز یک توفان نگران‌کننده قرار داده است؛ توفان آدم‌های عقب‌مانده از جامعه‌ای که به سمت مدرنیته خیز برداشته‌. ماجرای رمان در سال‌ 1997 می‌گذرد. وقتی که سیستم‌های کامپیوتری به سرعت جای خودشان را در میان قشرهای عادی‌تر اجتماع پیدا می‌کردند. کورت والندر، کارآگاه معروف رمان‌های مانکل مثل اغلب کارآگاهان رمان‌های جنایی مردی تنهاست که بزرگ‌ترین دغدغه‌اش اجرای عدالت است. مردی که به‌تازگی پنجاه ساله شده اما از تنهایی لذت نمی‌برد که برعکس از تنها‌بودن بسیار در رنج و عذاب است. والندر به همسایه‌اش که برای رسیدن به رویاهایش تصمیم گرفته فی‌البداهه راه سفر در پیش بگیرد، حسودی می‌کند. نگران است موقعیتش به عنوان یک کارآگاه حرفه‌ای به‌دست همکارانش تصاحب شود. مردی سنتی است که برای ورود به جهان مدرن مقاومت می‌کند و گاهی به این فکر می‌کند که وقتی بازنشسته شد زندگی‌اش چطور خواهد گذشت و آیا می‌تواند در مواجهه با دنیای شتاب‌گرفته به سوی مدرنیته دوام بیاورد و به شیوه خودش عدالت را در آن اجرا کند یا نه؟ والندر یک کارآگاه عجیب و غریب با هوشی دست‌نیافتنی نیست. مردی است تک‌بعدی که تلاش می‌کند چندبعدی باشد و همین ویژگی او را خاص و دوست‌داشتنی کرده است.
در «دیوار آتش»، مانکل همانند دیگر رمان حجیمش «پنجمین زن» دغدغه‌‌ای اجتماعی را چاشنی حل معما کرده است. آسیب‌پذیری جامعه مدرن را هدف قرار داده و از نگاه کارآگاهش، والندر، بازهم حسرت زندگی قدیم را خورده است. شاید درخشان‌ترین قسمت از این دو رمان که گذشته را با حال مقایسه کرده وقتی است که والندر در جواب دخترش که می‌پرسد چطور امکان دارد چنین جنایت‌هایی اتفاق بیفتد می‌گوید از زمانی که دیگر جوراب‌هایمان را وصله نکردیم. از زمانی که مردم سوئد به‌جای قناعت و سر کردن با جوراب‌های قدیمی‌شان تصمیم گرفتند آنها را دور بیندازند و یک جوراب جدید بخرند و این‌طور یاد گرفتند همه‌چیز را مصرف کنند و دور بیندازند حتی آدم‌ها را. رمان دیوار آتش تنها یک رمان جنایی نیست بلکه فلسفه‌ای عمیق در آن جریان دارد که خواننده را وادار می‌کند نسبت به جهان اطرافش حساس‌تر باشد و در مواجهه با وقایع متاثرکننده‌ بی‌تفاوتی را کنار بگذارد و کمی مسئولانه‌تر رفتار کند. دغدغه‌های انسانی مانکل در رمان «دیوار آتش» بازهم پی گرفته شده‌اند اما او هرگز از قواعد ژانر جنایی تخطی نکرده و نگرانی‌هایش را در چند دیالوگ کوتاه یا فکری آنی طرح کرده است. به‌جای آنکه خطابه‌سرایی کند یا نوستالژی‌های شخصی را خودخواهانه به خورد مخاطبش بدهد، در کل 500 صفحه رمان فقط به حل معما پرداخته است. درواقع حجیم بودن رمان نه به‌خاطر بسط افکار و جهان‌بینی کارآگاه که به‌خاطر پیچیدگی ماجرا و تعدد شخصیت‌هایش بوده است و این مهارت مانکل را در ترسیم چهره‌ای روشن از والندر در چند تصویر کوتاه از یک رمان بلند نشان می‌دهد. یکی‌دیگر از ویژگی‌های رمان «دیوار آتش» پیوستگی شخصیت والندر و دیگر شخصیت‌های داستان در این رمان با رمان‌های قبلی‌اش است. اگرچه چندان وارد زندگی خصوصی او و دیگر همکارانش نمی‌شویم اما کدهایی برجسته و دقیق در آنها کارگذاشته شده که مخاطب دنبال‌کننده شخصیت والندر بتواند زندگی او را آهسته و پیوسته پی بگیرد. رابطه والندر و دخترش در هر دو رمان در خدمت همان دغدغه اجتماعی تصویر شده است. در دیوار آتش کارآگاه والندر که از ورود به دنیای مدرن هراسان است، در انتها با برخوردی متفاوت نسبت به تصمیم مهم دخترش، گویی خودش را هم با شرایط جهان جدید وفق می‌دهد. خواندن رمان‌های هنینگ مانکل این خوبی را دارند که فقط برای سرگرم شدن نیستند بلکه برای مخاطب ایرانی که دائم نگران واکنش نشان دادن به همه‌چیز است، این پیام را دارند که چه ‌وقتی و کجا لازم است نگران باشیم؛ واقعا نگران باشیم و عملگرا!

 
نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
0.2227