+ A - تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰ کد مطلب: 76512
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
 
چرا لاغر نمی‌شویم؟
چرا لاغر نمی‌شویم؟

فرهیختگان/الهام حیدری: دلایل افزایش یا کاهش وزن، چاقی یا لاغری متعدد است و فقط به نوع و مقدار غذای خورده‌شده بستگی ندارد. دلایل بروز چاقی شامل عوامل تغذیه‌ای، درونی، جنسیت، ژنتیک و تحرک است.

 عوامل تغذیه‌ای مثل پیروی از رژیم‌های تغذیه‌ای غلط، عادات و انتخاب‌های غذایی نادرست، مانند افرادی که از رژیم‌های بدون چربی بدون پروتئین یا بدون کربوهیدرات‌ استفاده می‌کنند. افرادی که چندین بار رژیم کاهش وزن داشته و پس از مدتی آن را رها کرده‌اند یا افرادی که از رژیم‌های بسیار سخت استفاده کرده‌اند، متاسفانه دیگر به رژیم‌های کاهش وزن پاسخ نمی‌دهند. استفاده از رژیم‌های غذایی بسیار سخت، باعث تحلیل عضلانی، اسیدوز بدن و ابتلا به مشکلات صفراوی می‌شوند. توجه داشته باشیم که مفهوم رژیم لاغری کم‌خوری و احساس گرسنگی دائم نیست. عوارض این رژیم‌ها شامل کاهش قدرت سیستم ایمنی، کاهش قدرت ارتجاعی بدن و چروک شدن پوست، کم‌خونی، اختلالات چشمی، ‌شب‌کوری، پوسیدگی دندان، خشکی پوست، ریزش مو، نرمی استخوان، پوکی استخوان، اختلال در سیستم عصبی، ضعف حافظه و کاهش قدرت یادگیری است. یک تصور غلط در بین مردم وجود دارد که می‌گویند برنج باعث چاقی شکم می‌شود. در واقع باید گفت دریافت سریع و زیاد انرژی باعث می‌شود بدن وقت کافی برای سازماندهی این انرژی نداشته باشد و آن را به صورت چربی در ناحیه شکمی ذخیره می‌کند. اگر دریافت ما بیش از نیازمان باشد چاق می‌شویم.پس می‌‌توان گفت حذف هر یک از منابع انرژی به‌جز در موارد خاص مثل بیماری‌ها، عوارض بسیار جبران‌ناپذیری خواهد داشت.عوامل درونی مثل: اختلال در گیرنده‌های عصبی، اختلالات غدد درون‌ریز، شرایط روحی نادرست و استرس مانند افرادی که تیروئید کم‌کار دارند، افراد مبتلا به بولمیا (پرخوری عصبی) و.... در این افراد اضافه‌وزن و چاقی شایع است. آنها ابتدا باید به متخصص غدد و اعصاب مراجعه کرده، سپس نزد کارشناس تغذیه رژیم مناسب دریافت کنند.به طور کلی  چربی خانم‌ها بیشتر از آقایان است که این برای خانم‌ها مفید است.دو نوع چاقی وجود دارد: 1- چاقی گلابی‌شکل که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و تجمع چربی در ناحیه کمر، باسن و ران است. در این افراد کاهش وزن سخت است ولی نشدنی نیست.2- چاقی سیبی‌شکل: این نوع چاقی بیشتر در آقایان دیده می‌شود و بسیار خطرناک است. تجمع چاقی در ناحیه شکمی است. کاهش وزن در این افراد راحت‌تر است.به طور کلی می‌توان گفت اگر دور کمر یک مرد ایرانی بیشتر از 90 سانتی‌متر و دور کمر یک زن ایرانی بیشتر از 88 سانتی‌متر باشد، در معرض ابتلا به بیماری‌های سندروم متابولیک است.
ژنتیک: در افرادی که در خانواده نزدیک آنها بیشتر افراد چاق هستند ژن بروز چاقی فعال‌تر است.
تحرک: برای کاهش وزن دو راهکار وجود دارد: 1- افزایش فعالیت 2- کاهش دریافت انرژی اما بهترین راه استفاده از این دو در کنار هم است. باید توجه کرد برای کاهش وزن ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی و شنا مفید است نه ورزش‌های قدرتی. اگر فعالیت زیادی داشته باشیم ولی از رژیم غذایی مناسب برخوردار نباشیم، نتیجه فقط از بین رفتن عضلات و شل‌شدگی و افتادگی بدن است. رژیم‌های غذایی متنوع و متفاوتی در حال حاضر شایع شده که مفید هم نیستند.با داشتن یک رژیم غذایی مناسب که باید شامل سه اصل تعادل، تناسب و تنوع باشد، می‌توانیم تناسب اندام، شادابی و طول عمر را به خودمان هدیه بدهیم.

نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
صندلی جاکفشی ایکیا ایران
0.2625