+ A - تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸ کد مطلب: 87597
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
بهروز فایقیان
درباره مکتب باهاوس
درباره مکتب باهاوس

باهاوس خالق واژه آوانگارد در مقابل رویکرد تاریخ‌گرایی بود. او توجه جهان هنر را به شکلی از آفرینش هنری جلب کرد که باید گفت هنر بعد از خود را دچار تحولاتی اساسی و بنیادی کرد.

معاون هنری مدرسه باهاوس آلمان به دعوت گالری ایده چند روزی میهمان ایرانی‌هاست. مارکوس وایزبک با برگزاری نمایشگاهی از طراحی‌های گرافیک در گالری ایده و همچنین برنامه سخنرانی درباره مدرسه باهاوس در حقیقت یک فرصت ارزشمند را برای ما فراهم کرده تا از نزدیک با فعالیت‌های این مرکز و هنرمندانش آشنا شویم. روز گذشته نیز در خانه هنرمندان ایران نشستی با حضور علیرضا سمیع آذر و مارکوس وایزبک جهت معرفی این مدرسه برگزار شد. 

معاون هنری دانشگاه باهاوس جهت تفاهم همکاری میان این دانشگاه و مدرسه ایده به ایران سفر کرده است. برای آنها که اطلاع زیادی از اهمیت این مدرسه هنری ندارند باید بگوییم همین بس که باهاوس یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موسسات آموزش هنر در عصر حاضر است که علاوه‌بر پرورش تعدادی از نامدارترین هنرمندان معاصر، از حیث فراگیری بی‌مانند عمل کرده است. تقریبا باید گفت هیچ کشوری در جهان نیست که سهمی از آموزه‌های این مرکز هنری را طی دهه‌های گذشته دریافت نکرده باشد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم وامدارش نباشد.

باهاوس در حقیقت نخستین الگوی آموزش نوین هم محسوب می‌شود و تمام رویکردهای آموزشی مدارس و دانشکده‌های هنری عمده کشورهای جهان ازجمله ایران میراث این مدرسه هستند. این مدرسه جدا از بخش آموزشی به عنوان یک مکتب هنری تمام‌عیار نقش بسیار مهمی در توسعه مدرنیسم داشت و مدرنیسم را به گستره‌های مختلف وسعت داد و باعث شد ایده‌های هنری آرام‌آرام از محدوده نقاشی به قلمروهای دیگر مثل گرافیک، طراحی صنعتی و معماری هم نفوذ پیدا کنند.

در واقع اگر باهاوس نبود ما از مدرنیسم چیزی جز تلاش‌های پراکنده هنرمندان که گهگاه به نمایشگاه‌هایی نه‌چندان تاثیرگذار منتهی می‌شد، نمی‌دیدیم. این باهاوس بود که برای ما امکان مطالعه مدرنیسم را به وجود آورد و قدرت صنعت را با روح هنر پیوند داد. پیش از آن هنرمندان با عصر صنعتی و تکنولوژی چندان مانوس نبودند تا اینکه باهاوس این ازدواج را محقق ساخت و توانست از این مسیر چیزی به عنوان مکتب باهاوس که همان مدرنیسم در هنر و معماری است را به ظهور برساند.

باهاوس در نقطه آغاز رویکرد زیبایی‌شناسانه جدید قرار دارد. در واقع پایان نظام سنتی به هنر و طراحی و آغاز رسمی نگاه جدید متناسب با روح زمانه است. باهاوس مدعی بود می‌خواهد هنر، طراحی و آموزش این دو با روح زمانه که به سمت صنعتی‌شدن پیش می‌رود را همراه و هماهنگ کند. این شعار اصلی باهاوس بود که باید گفت در آن به موفقیت کامل رسید. مکتب هنری باهاوس به عنوان یک مکتب پیشرو مفهومی تازه را در هنر به وجود آورد.

باهاوس خالق واژه آوانگارد در مقابل رویکرد تاریخ‌گرایی بود. پیش از آن همیشه تمایل مفرطی به حفظ میراث گذشته وجود داشت و هنرمندان همواره سعی می‌کردند هنر گذشتگان را به نوعی بازتولید کنند و به عبارتی از گذشته دوباره برویند. اما باهاوس توجه جهان هنر را به شکلی از آفرینش هنری جلب کرد که باید گفت هنر بعد از خود را دچار تحولاتی اساسی و بنیادی کرد. بخش بزرگی از آموزه‌های امروز ما در رشته‌های مختلف هنری و البته معماری هنوز متاثر از آن چیزی است که باهاوس با گردآوردن مجموعه‌ای از خلاق‌ترین هنرمندان بنیاد گذاشت. 

نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
0.247