+ A - تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰ کد مطلب: 91461
نسخه مناسب چاپچاپ ارسال به دوست
سیده‌فاطمه مقیمی*
الزامات توسعه صادرات به روسیه
الزامات توسعه صادرات به روسیه

باید توجه داشته باشیم که پیش از این هم در دوره شوروی سابق امکان انتقال مواد غذایی به روسیه فراهم شد اما ضعف ایران در کیفیت و بسته‌بندی این فرصت را به بازه زمانی کوتاهی ختم کرد. این‌بار نباید فرصت صادرات مواد غذایی به روسیه را با کمیت بسنجیم و تصور کنیم کالای ارزان فرستادن به بازار روسیه مهم است.

پس از ممنوعیت واردات محصولات غذایی از اتحادیه اروپا به روسیه، این کشور در پی یافتن جایگزین مناسبی است. بنابراین فرصت برای ایران مهیاست که صادرات مواد غذایی به روسیه را توسعه دهد. استفاده هرچه بهتر از این فرصت نیازمند تدابیر ویژه است.

باید قبل از هر اقدامی شرایط و زیر‌ساخت‌ها را فراهم کرد. فروش کالای ایرانی به هر کشوری صرفا تامین کمی نیاز بازار هدف نیست بلکه باید نیاز کشور مقصد را با دقت ارزیابی کرده و هزینه صادرات را کاهش داد. امروز صدور روادید و جابه‌جایی وجوه در داد و ستدها دو مشکل عمده تجارت ایران با روسیه است.

هزینه بالای روادید و زمان کوتاه‌مدت روادید‌ها برای تجار صرف نمی‌کند. بنابراین برای توسعه صادرات مواد غذایی ایران به روسیه و تامین نیاز این کشور باید برای بازرگانان و وسایل نقلیه (ابزار ترانزیت) روادید کم‌هزینه و مدت‌دار صادر شود. هزینه صدور روادید در قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی اثر‌گذار است.

هرچه تجار روادید را با مدت طولانی و به‌راحتی به دست بیاورند، تاثیر مناسبی بر قیمت نهایی کالاهای صادراتی می‌گذارد. از طرفی اگر هر تاجر 300 تا 400 هزارتومان برای هر رفت‌وآمد هزینه کند، عزیمت به کشور مقصد برای او صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه روادید کوتاه‌مدت فرصت را به بازرگانان نمی‌دهد که در شرایط اضطراری به‌موقع در کشور مقصد حضور بیابند.

در مورد ترانزیت کالاها هم جابه‌جایی سریع و بدون توقف می‌تواند روند صادرات را تقویت کرده و برای کشور مبدأ و مقصد کاهش هزینه را به دنبال داشته باشد. در کنار صدور روادید و توجه به مبحث ترانزیت، جابه‌جایی و نقل‌وانتقالات وجوه داد و ستد هم مطرح است. درباره نقل و انتقال پول باید طرف مبدا و مقصد تدابیر مناسبی بیندیشند تا روند تجارت تسهیل شود کما اینکه ایران با توجه به تحریم‌ها از این موقعیت محروم مانده است.

اگر زیرساخت‌های یاد شده فراهم شود، قطعا روسیه بازار مناسبی برای محصولات ایرانی است کمااینکه تقاضای این کشور برای واردات مواد غذایی از ایران تشدید هم شده است. در کنار زیرساخت‌هایی چون صدور روادید و امکانات نقل‌وانتقال ارزی توجه ایران به بالابردن کیفیت محصولات صادراتی هم اهمیت دارد.

باید توجه داشته باشیم که پیش از این هم در دوره شوروی سابق امکان انتقال مواد غذایی به روسیه فراهم شد اما ضعف ایران در کیفیت و بسته‌بندی این فرصت را به بازه زمانی کوتاهی ختم کرد. این‌بار نباید فرصت صادرات مواد غذایی به روسیه را با کمیت بسنجیم و تصور کنیم کالای ارزان فرستادن به بازار روسیه مهم است.

بلکه باید به کیفیت و بسته‌بندی هم توجه جدی داشت. فرصتی که به بهانه نیاز روسیه و طرد شدن این کشور از اروپا برای ایران به دست آمده می‌تواند تداوم داشته‌ باشد. حتی بعد از تنش‌های بین‌المللی هم می‌توانیم بازار روسیه را داشته باشیم به شرط اینکه به کیفیت مواد غذایی و محصولات ارسالی به این کشور توجه کنیم.

قطعا روسیه از چنین امتیازی استقبال می‌کند. از طرفی در فراهم کردن زمینه‌‌های افزایش صادرات به روسیه نباید تعلل کرد و راه را برای تاجران رقیب ازجمله کشور ترکیه باز گذاشت. با وجود توانایی کمی ایران برای تامین نیاز کشور روسیه، رقبایی نظیر ترکیه می‌توانند با لحاظ کردن کیفیت و بسته‌بندی مطلوب این بازار بالقوه را به سمت خود جلب کنند بنابراین تجار ما قبل از هر اقدامی باید به کیفیت محصولات صادراتی توجه کنند.

* عضو اتاق مشترک ایران و روسیه

نظر ها
افزودن جدید
نوشتن نظر
نام:
ایمیل:
 
عنوان:
 
کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.
 
  • آخرین خبرها
  • پربیننده‌ها
0.2834